جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 18
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۵
«تیتر ۲۰» گزارش می‌دهد: 
شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین «تاصیکو» با بهره برداری از معدن طلای تفتان گامی مهم در توسعه استان سیستان و بلوچستان بر می‌دارد، اما در این مسیر چالش‌های بسیاری وجود دارد که می‌تواند این فعالیت را تحت تاثیر قرار دهد.
کد خبر: ۷۰۴۰۱

تیتر20- در چند دهه گذشته تمرکز بخش معدن و صنایع معدنی بیشتر بر حوزه سنگ آهن و فولاد متمرکز بود و این موضوع باعث شد تا دیگر حوزه های بخش معدن با وجود ظرفیت های بالا آن طور که باید مورد توجه قرار نگیرند. این در حالی است که دو استان کردستان و سیستان و بلوچستان را باید استان های طلایی کشور دانست. 


توسعه زنجیره ارزش طلا علاوه بر افزایش سرمایه های کشور نقش مهمی در اشتغالزایی در دو استان یاد شده و محرومیت زدایی از آنها دارد. 


توسعه طلایی تاصیکو 
در نتیجه شرکت  سرمایه‌گذاری صدر تامین «تاصیکو» در راستای افزایش حضور خود در بخش معدن، سرمایه گذاری و بهره برداری از ذخایر طلای کشور در دو استان یاد شده را در دستور کار خود قرار داد. 


این مجموعه دو پروژه اصلی اکتشاف، آماده‌سازی معدن و احداث کارخانه فرآوری طلا با ظرفیت تولید سالانه ۵۰۶ کیلوگرم شمش در نزدیکی معدن قلقله سقز توسط شرکت توسعه معادن طلای کردستان و در استان سیستان ‌‎و بلوچستان نیز احداث فاز اول کارخانه استحصال سالانه ۵۰۰ کیلوگرم شمش در نزدیکی معدن تفتان را در دست دارد که ظرفیت پروژه دوم تا یک  تن و در ادامه تا 5  تن قابل افزایش است. 


حال پروژه تفتان در آستانه بهره برداری است و تاصیکو پروژه طلایی خود را وارد مدار تولید می کند. این پروژه در کمتر از 2 سال و با سرمایه گذاری 50  میلیون دلاری به بهره برداری رسیده است. 


با بهره برداری از این پروژه و در ادامه پروژه طلای کردستان، علاوه بر افزایش تولید طلای کشور، درآمدهای شرکت تاصیکو نیز از این حوزه افزایش پیدا می کند. 


اما تاصیکو با چالش های جدی در بهره برداری از این ذخایر مواجه است که در صورت عدم اجرای راهکارهای مناسب می تواند شرایط تولید را سخت کند. 


محیط زیست و پروژه های طلایی
بی تردید یکی از چالش های اصلی تاصیکو در بهره برداری از ذخایر طلا موضوع محیط زیست خواهد بود. برخی روش های استحصال طلا با آلودگی های زیست محیطی همراه است. این موضوع می تواند به یکی از چالش های جدی تاصیکو محیط زیست تبدیل شود.


از سویی دیگر در گزارش هایی دیده شده است که مردم منطقه نیز در همان مراحل اولیه شاهد تخریب محیط زیست بوده اند که به نوعی توانسته شوق آنها را در قبال توسعه منطقه از بین ببرد. 


در نتیجه تاصیکو به همان اندازه که به دنبال بهره برداری از ذخایر طلایی تفتان است باید روش ها حفظ محیط زیست منطقه و برنامه های احیا را در دستور کار داشته باشد. زیرا این موضوع علاوه بر آن که می تواند منجر به اختلافاتی میان تاصیکو و محیط زیست شود، اعتراض مردم محلی را هم به همراه دارد که خود تاثیر مستقیم بر روند فعالیت های معدن خواهد داشت. 


تعامل با مردم منطقه برای گذر از چالش ها 
هرچند به گفته تاصیکو قرار است از نیروهای بومی در معدن طلای تفتان استفاده شود اما بی شک داستان معارضان محلی از چالش های جدی برای این مجموعه خواهد بود.
بهره برداری از این پروژه اشتغالزایی 180  نفری به همراه دارد و می تواند نقش پررنگی در توسعه منطقه داشته باشد. اما موضوع مهم در بحث ذخایر طلای کشور نگاه مردم منطقه است که باید با مدیریت صحیح تاصیکو به جای تقابل به تعامل حداکثری تبدیل شود.

 
تجربه مشابه نشان می دهد که معادن طلا بیش از مواد معدنی دیگر برای مردم منطقه حساسیت ایجاد می کند و به نوعی آنها نگاهی متفاوت نسبت به این معادن دارند. برخی از مناطق معدن طلا را ثروتی ارزشمند در دست بهره برداری می دانند که در حال خروج از منطقه است. در نتیجه ممکن است تاصیکو نیز با این مشکل مواجه باشد.

 
هرچند به کار گیری نیروهای بومی و توسعه منطقه از مهمترین وظایف این مجموعه در قبال بهره برداری از ذخایر طلای تفتان است اما اجرای پروژه هایی در حوزه مسئولیت های اجتماعی و مشارکت مردم توسعه و بهره برداری از معدن می تواند راهکاری برای عبور از این چالش باشد . 


حقوق دولتی و توسعه منطقه
البته پرداخت حقوق دولتی و دیگر هزینه های تولید ممکن است توجه تاصیکو از موضوعاتی همچون محیط زیست و کاهش معارضان محلی را کاهش دهد اما مدیران این مجموعه باید به این نکته توجه داشته باشند که در توسعه پایدار بهره وری، سوددهی و حفظ محیط زیست در کنار هم قرار می گیرند. در نتیجه تعامل با مردم منطقه به موازات بهره برداری از معدن طلای تفتان می تواند برگ برنده تاصیکو در سیستان و بلوچستان باشد. 

ارسال نظرات
موضوعات روز